برای درک نرخ هش و عملکردهای آن ، ابتدا نیاز به درک اولیه از استخراج بیت کوین دارید. استخراج بیت کوین یک فرایند کامپیوتری با سه عملکرد اصلی است:

بیت کوین جدید منتشر کنید
تراکنش ها را تأیید کنید
از امنیت شبکه بیت کوین اطمینان حاصل کنید

در جایی که ارزهای فیات توسط بانک های مرکزی صادر می شود ، بیت کوین های جدید از طریق پاداش بلاک برای حل بلاک به ماینرها صادر می شود. آنها این کار را با استفاده از سخت افزار ویژه برای حل یک مشکل محاسباتی پیچیده انجام می دهند که یک هش تولید می کند – یک خروجی به ظاهر تصادفی 64 کاراکتری.

برای یافتن شماره هش ، استخراج کنندگان بیت کوین از الگوریتم رمزگذاری SHA-256 رمزنگاری استفاده می کنند. داده هایی که یک ماینر در تابع هش SHA-256 وارد می کند شامل تمام معاملات جاری است که در محدوده اندازه بلوک ها ، نتیجه هش بلوک های قبلی و عدم استفاده قرار می گیرد.  یک مقدار تصادفی است که ماینر با هر تلاش هش برای به دست آوردن خروجی جدید تغییر می دهد. حتی یک تغییر کوچک در ورودی ، خروجی کاملاً متفاوتی را ایجاد می کند. استخراج کنندگان بیت کوین به دنبال خروجی با تعداد صفر مشخص هستند. امروزه ماینرهای بیت کوین باید یک هش پیدا کنند که با نوزده صفر شروع می شود. برای بدست آوردن این عدد به تلاش های بسیار و زیادی نیاز است. پس از یافتن هش ، بلاک بسته می شود و به بلاک چین اضافه می شود. پس از استخراج موفقیت آمیز یک بلوک ، ماینرها با بیت کوین تازه ایجاد شده و هزینه تراکنش پاداش می گیرند. بنابراین نرخ هش سرعت رسیدن ماینر به یک هش است – تعداد دفعاتی که یک تابع هش در ثانیه محاسبه می شود. با استخراج بیشتر استخراج کنندگان بیت کوین ، این امر باعث افزایش نرخ هش می شود .