بلاک چین سیستم ثبت اطلاعات به گونه ای است که تغییر ، هک یا تقلب در سیستم را دشوار یا غیرممکن می کند.

بلاک چین در اصل یک دفتر معاملات دیجیتالی است که کپی شده و در کل شبکه سیستم های کامپیوتری روی بلاک چین توزیع می شود. هر بلوک در زنجیره شامل تعدادی تراکنش است و هر بار که یک تراکنش جدید در بلاک چین اتفاق می افتد ، پرونده ای از آن تراکنش به دفتر کل هر شرکت کننده اضافه می شود. پایگاه داده غیر متمرکز که توسط چندین شرکت کننده مدیریت می شود به عنوان فناوری توزیع شده دفتر کل (DLT) شناخته می شود.

 

بلاک چین نوعی DLT (Distributed Ledger Technology) است که در آن تراکنش ها با امضای رمزنگاری تغییرناپذیر به نام هش ثبت می شوند.

این بدان معناست که اگر یک بلوک در یک زنجیره تغییر کند ، بلافاصله مشخص می شود که دستکاری شده است. اگر هکرها بخواهند یک سیستم بلاک چین را خراب کنند ، باید هر بلوک در زنجیره را در تمام نسخه های توزیع شده این زنجیره تغییر دهند.

بلاکچین هایی مانند بیت کوین و اتریوم به طور مداوم و پیوسته در حال رشد هستند زیرا بلوک هایی به این زنجیره اضافه می شوند ، که به طور قابل توجهی بر امنیت دفتر کل می افزاید.

Blockchain فقط یک پایگاه داده نیست ، یک فناوری جدید با “اعتماد دیجیتالی” است که انقلابی در نحوه تبادل ارزش و اطلاعات در سراسر اینترنت ایجاد می کند.

 

 

چه کسی بلاک چین را اختراع کرد؟

اولین پروتکل شبیه به بلاکچین توسط دیوید چوم ، رمزنگار ، در سال 1982 پیشنهاد شد. بعداً در سال 1991 ، استوارت هابر و دبلیو اسکات استورنتتا درباره کار خود در مورد کنسرسیوم ها نوشتند.

اما این ساتوشی ناکاموتو (نام مستعار شخصی یا گروهی از افراد) بود که اولین شبکه بلاک چین را پس از استقرار اولین ارز دیجیتال جهان ، بیت کوین ، اختراع و پیاده کرد.

 

چرا در مورد فناوری بلاک چین این همه تبلیغات گسترده وجود دارد؟

در گذشته تلاش های زیادی برای ایجاد پول دیجیتال انجام شده است ، اما همیشه شکست خورده است.

مسئله غالب اعتماد است. اگر کسی ارز جدیدی به نام دلار X ایجاد کند ، چگونه می توانیم اطمینان داشته باشیم که یک میلیون دلار X به خود نمی دهد یا دلار X شما را برای خود به سرقت می برد؟

بیت کوین برای حل این مشکل با استفاده از نوع خاصی از پایگاه داده به نام بلاک چین طراحی شده است. اکثر پایگاه های داده عادی ، مانند پایگاه داده SQL ، شخصی را در اختیار دارند که می تواند ورودی ها را تغییر دهد (به عنوان مثال به خود یک میلیون X دلار بدهد). بلاک چین متفاوت است زیرا هیچ کس مسئول نیست. توسط افرادی که از آن استفاده می کنند اداره می شود. علاوه بر این ، بیت کوین ها نمی توانند تقلبی ، هک شده یا دو برابر خرج شوند – بنابراین افرادی که این پول را دارند می توانند به ارزش آن اعتماد کنند.