سیستم عامل مهمترین نرم افزاری است که بر روی کامپیوتر اجرا می‌شود. این برنامه حافظه و فرآیندهای رایانه و همچنین تمام نرم افزارها و سخت افزارهای آن را مدیریت می‌کند. همچنین به شما امکان می دهد بدون دانستن نحوه صحبت با زبان رایانه ، با رایانه ارتباط برقرار کنید. بدون سیستم عامل ، رایانه بی فایده است.

 

منابع مورد نیاز سیستم عامل

 

کار سیستم عامل

سیستم عامل (OS) کامپیوتر شما تمام نرم افزارها و سخت افزارهای رایانه را مدیریت می کند. در بیشتر مواقع ، چندین برنامه کامپیوتری مختلف همزمان اجرا می شوند و همه آنها نیاز به دسترسی به واحد پردازش مرکزی (CPU) ، RAM و حافظه رایانه شما دارند. سیستم عامل همه اینها را هماهنگ می کند تا مطمئن شود هر برنامه به آنچه نیاز دارد برسد. سیستم عامل ها معمولاً روی هر رایانه ای که خریداری می کنید از قبل بارگیری می شوند. اکثر مردم از سیستم عامل همراه با رایانه خود استفاده می کنند ، اما امکان ارتقا یا حتی تغییر سیستم عامل وجود دارد. سه رایج ترین سیستم عامل رایانه های شخصی Microsoft Windows ، macOS و Linux هستند. سیستم عامل های مدرن از رابط کاربری گرافیکی (GUI) استفاده می کنند. رابط کاربری گرافیکی به شما امکان می دهد از ماوس خود برای کلیک روی نمادها ، دکمه ها و منوها استفاده کنید و همه چیز به وضوح با استفاده از ترکیبی از گرافیک و متن روی صفحه نمایش داده می شود.

رابط کاربری گرافیکی هر سیستم عامل ظاهر متفاوتی دارد، بنابراین اگر به سیستم عامل دیگری تغییر دهید ممکن است در ابتدا ناآشنا به نظر برسد. با این حال، سیستم عامل های مدرن به گونه ای طراحی شده اند که استفاده از آنها آسان است و اکثر اصول اساسی یکسان هستند.

 

Microsoft Windows

مایکروسافت سیستم عامل ویندوز را در اواسط دهه 1980 ایجاد کرد. نسخه های مختلفی از ویندوز وجود داشته است ، اما جدیدترین آنها Windows 10 (منتشر شده در 2015) ، Windows 8 (2012) ، Windows 7 (2009) و Windows Vista (2007) است. ویندوز در اکثر رایانه های جدید از پیش بارگذاری شده است ، که به محبوب ترین سیستم عامل در جهان کمک می کند.

 

سیستم عامل های ویندوز

 

macOS

macOS (که قبلاً OS X نامیده می شد) خطی از سیستم عامل ها است که توسط اپل ایجاد شده است. این برنامه در همه رایانه های Macintosh یا Mac ها بارگیری می شود. برخی از نسخه های خاص شامل Mojave (منتشر شده در 2018) ، High Sierra (2017) و Sierra (2016) است. طبق آمار StatCounter Global Stats ، کاربران macOS کمتر از 10 درصد از سیستم عامل های جهانی را تشکیل می دهند – بسیار کمتر از درصد کاربران ویندوز (بیش از 80). یکی از دلایل این امر این است که رایانه های اپل گران تر هستند. با این حال ، بسیاری از افراد ظاهر macOS را به ویندوز ترجیح می دهند.

سیستم عامل macos

 

Linux

لینوکس خانواده ای از سیستم عامل های منبع باز است ، به این معنی که می تواند توسط هر کسی در سراسر جهان اصلاح و توزیع شود. این با نرم افزارهای اختصاصی مانند Windows متفاوت است ، که فقط توسط شرکت صاحب آن قابل تغییر است. مزایای لینوکس رایگان بودن آن است و توزیع ها یا نسخه های مختلفی وجود دارد که می توانید انتخاب کنید. طبق آمار StatCounter Global Stats ، کاربران لینوکس کمتر از 2 درصد از سیستم عامل های جهانی را تشکیل می دهند. با این حال ، اکثر سرورها لینوکس را اجرا می کنند زیرا سفارشی سازی آن نسبتاً آسان است.

سیستم عامل inux

 

و در آخر اینکه سیستم عامل یک نرم افزار سیستمی هست و  آن را برای شمار بسیاری از سخت افزار‌ها می‌توان نصب کرد، از گوشی های هوشمند گرفته تا یخچال، خودرو و … .