What is the Difference Between A URL And A URI?

تفاوت بین URL و URI چیست؟

به عنوان یک توسعه دهنده ، قبلاً بارها در مورد URL شنیده اید. ممکن است قبلاً با URI برخورد کرده باشید و اکنون می خواهید بدانید تفاوت بین این دو در صورت وجود چیست. آنها اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند ، اما ما باید بین این دو تفاوت قائل شویم. قبل از مقایسه ، بیایید ببینیم منظور هر یک از آنها در تعریف چیست.

 

URL چیست؟

Uniform Resource Locator یا URL به طور خلاصه -همان طور که از نامش پیداست- مرجع یک منبع و راهی برای دسترسی به آن منبع است. اغلب به عنوان آدرس وب سایت نامیده می شود. موردی که در نوار آدرس خود پیدا می کنید.

URL of a search in Google

URL از چند قسمت مختلف تشکیل شده است:

پروتکل: معمولاً https یا http. راهی برای توضیح نحوه دسترسی به منابع. ممکن است پروتکل های متداول دیگری مانند ftp یا فایل را نیز دیده باشید، پس از آن //: قرار میگیرد.

نام میزبان: یک نام ثبت شده – یا یک آدرس IP – که نشان دهنده یک آدرس IP است – یک شناسه عددی که برای شناسایی دستگاه متصل به شبکه استفاده می شود.
به دنبال یک پورت اختیاری که قبل از آن یک کولون وجود دارد.
یک مسیر: می‌تواند به یک مسیر سیستم فایل اشاره داشته باشد، اما اغلب به عنوان یک حرکت سریع استفاده می شود.
پارامترهای پرس و جو اختیاری که قبل از آنها علامت سوال وجود دارد و پارامترهای متعدد با یک علامت متناظر ترکیب شده‌اند
در نهایت، یک قطعه اختیاری قبل از یک هش. برای ارائه پیوندهای سریع عناوین در یک صفحه استفاده می شود.

برای نشان دادن آن از طریق تصویر بالا ، URL در نمودار به این شکل است:

 

Diagram of the different parts of a URL

 

URI چیست؟

اکنون که کاملاً نحوه تشکیل URL را درک کرده اید ، بیایید ببینیم URI یا  Uniform Resource Indentifier دقیقاً چیست. درست مانند URL ، یک شناسه منبع یکنواخت نیز راهی برای شناسایی منابع ارائه می دهد. اما برخلاف آدرس های اینترنتی، آنها لزوماً ابزارهایی را برای مکان‌یابی منابع ذکر شده ارائه نمی‌دهند.

یک مثال برای URI – که URL نیست – یک شماره کتاب(رده بندی کتاب‌ها در کتابخانه) است که برای شناسایی کتابها استفاده می شود. این منبع را به وضوح با یک شماره منحصر به فرد مشخص می کند، اما هیچ راهی برای دسترسی واقعی به منبع ارائه نمی دهد.

بنابراین، می توان نتیجه گرفت که URI مجموعه ای از URL ها است و هر URL در اصل یک URI نیز است.

 

تفاوت نشان داده شده است

برای نشان دادن نحوه اتصال آنها ، به نمودار ون زیر توجه کنید:

Diagram showing the connection between URI and URL

در واقع URL یک نوع URI است که شامل اطلاعاتی درباره نحوه دسترسی به منابع نیز می شود. اگر فقط یک چیز از این آموزش می توان یاد گرفت آن هم این است:

اصطلاح “منبع یاب یکنواخت” (URL) به زیرمجموعه URI ها اشاره دارد که علاوه بر شناسایی یک منبع ، وسیله ای برای مکان یابی منبع با توصیف مکانیسم دسترسی اصلی آن فراهم می کند.

 

خلاصه

به عنوان توسعه دهندگان وب ، ما باید کلمات اختصاری و حروف اولیه را به خاطر بسپاریم. هرچه مفاهیم اصلی در مورد نحوه عملکرد اینترنت را بیشتر بفهمید ، راحت تر می توانید کار خود را انجام دهید ، کیفیت کار شما بالاتر خواهد بود و از دانش بیشتری برخوردار خواهید شد.

با این آموزش ، اکنون تفاوت بین URI و URL را نیز می دانید. اگر هنوز در ذهن خود شک دارید ، از پرسیدن سوالات در قسمت نظرات دریغ نکنید.