VPS چیست؟

با استفاده از نرم افزار ، یک سرور فیزیکی را می توان به سرورهای خصوصی مجازی کوچکتر (VPS) تقسیم کرد که بسیاری از کاربران می توانند از آنها استفاده کنند و تنها منابعی را که برنامه های کاربردی آنها نیاز دارند ، در اختیار داشته باشند.

به هر حال ، اگر می خواهید یک وب سایت را اجرا کنید یا برنامه ای را میزبانی کنید ، باید آن را بر روی سرور میزبانی کنید.

چند دهه پیش ، این سرور همیشه یک کامپیوتر فیزیکی بود که شما یا شرکت شما صاحب آن و مدیریت آن بودید. با این وجود ، برون سپاری این سرورها و اجاره آنها از یک ارائه دهنده میزبانی اینترنت ساده تر و مقرون به صرفه تر شد. این ارائه دهنده مسئول مدیریت سخت افزار رایانه است و شما فقط می توانید نرم افزار مورد نظر خود را بر روی آن نصب کنید (مانند وب سایت).

با قدرتمندتر شدن رایانه ها ، دیگر اجاره دادن یک سرور کامل به یک کاربر که فقط نیاز به اجرای یک وب سایت واحد داشت ، عملی نبود. در بیشتر موارد ، برای استفاده تجاری و شخصی ، خرید یک سرور کامل نیز عملی نبود. حتی در صورت نصب تعدادی برنامه تجاری و وب سایت ، در بسیاری از موارد ، اکثر منابع آن سرور بیکار می مانند و مورد استفاده قرار نمی گیرند. این نشان دهنده بازگشت ضعیف سرمایه گذاری است.

در نتیجه ، فناوری های مجازی سازی معرفی شد و سرور خصوصی مجازی (VPS) متولد شد.

به عنوان مثال ، یک سرور فیزیکی با 16 هسته CPU و 32 گیگابایت RAM می تواند به چهار سرور مجازی تقسیم شود که هریک دارای 4 هسته پردازنده مجازی و 8 گیگابایت رم هستند. کاربر راه حل اقتصادی تری دارد و شخص یا شرکتی که سرور را در اختیار دارد ، منابع خود را نیز به حداکثر می رساند. سپس هر سرور مجازی برای کاربر خود خصوصی تلقی می شود ، زیرا منابع آن با سایر کاربران به اشتراک گذاشته نمی شود. مانند رایانه شخصی شما است ، با این تفاوت که در اینترنت میزبانی می شود.

 

 

چه زمانی باید VPS را در نظر بگیرید؟

مزایای زیادی برای سرورهای خصوصی مجازی وجود دارد. به عنوان مثال ، اگر نیاز به میزبانی یک وب سایت نسبتاً کوچک دارید ، سروری با 2 هسته CPU و 2 گیگابایت RAM باید زیاد باشد. متأسفانه ، سرور فیزیکی به این کوچکی پیدا نمی کنید. تولید سرورها ذاتاً گران است ، بنابراین ساختن سرورهایی که حداقل منابع را دارند به سادگی عملی نیست. با این حال ، می توانید میزبانی VPS را پیدا کنید که به خوبی نیازهای شما را برآورده کرده و مقرون به صرفه باشد.

با رشد وب سایت شما ، ممکن است بخواهید VPS خود را قوی تر کنید. خوشبختانه این امر بدون نیاز به نصب مجدد و پیکربندی مجدد کل سرور در چند دقیقه ساده است. ارائه دهنده میزبانی شما می تواند به شما کمک کند به یک VPS بزرگتر و قوی تر با سختی بسیار کمتر نسبت به زمانی که می خواهید از یک سرور فیزیکی به سرور دیگر منتقل شوید ، مهاجرت کنید.

جایگزینی برای VPS نیز وجود دارد. می توانید از میزبانی مشترک استفاده کنید ، که حتی ارزانتر است اما فقط برای وب سایت های بسیار کوچک و ساده توصیه می شود. یا در صورت نیاز به قدرت بیشتر می توانید یک سرور فیزیکی کامل که به عنوان سرور اختصاصی نیز شناخته می شود اجاره کنید.

 

 

 

VPN چیست؟

یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) پلی برای اتصال ایمن کاربران به منابع بر روی اینترنت ایجاد می کند. از آنجا که VPN از اینترنت برای اتصال کاربران استفاده می کند ، معمولاً با رمزگذاری آنها ، اتصالات را خصوصی نگه می دارد. به عنوان مثال ، هر داده ای که از یک دفتر به دفتر دیگر ارسال می شود توسط خارجی ها قابل خواندن نیست. این مزیت یک شبکه خصوصی مجازی است.

استفاده شخصی از VPN

مورد دیگر استفاده از VPN ارائه ناشناس بودن به کاربران است. یک کاربر می تواند رایانه شخصی خود را به VPN متصل کند ، سپس هر وب سایتی که برای بازدید انتخاب کند ابتدا از طریق VPN عبور می کند. این بدان معناست که برای اشخاص ثالث ممکن نیست بدانند چه وب سایت هایی را باز می کنید و این وب سایت ها فقط VPN مورد استفاده شما را مشاهده می کنند و نه کامپیوتر شما.

فرض کنید شما رایانه خود را به یک Wi-Fi عمومی متصل می کنید. در این حالت ، صاحب این Wi-Fi این قابلیت را دارد که از همه وب سایت هایی که باز می کنید مطلع باشد. از آنجا که اکثر وب سایت ها از HTTPS استفاده می کنند ، محتوای واقعی که کاربر ارسال و دریافت می کند رمزگذاری می شود. اما نام دامنه وب سایت های بازدید شده هنوز برای شبکه یا ارائه دهنده خدمات اینترنت قابل مشاهده است. کاربران می توانند با استفاده از VPN این نگرانی رازداری را برطرف کنند. هنگام دسترسی به اینترنت با استفاده از VPN ، تنها اطلاعاتی که برای شبکه قابل مشاهده است این واقعیت است که کاربر به VPN متصل است. سایر موارد از جمله وب سایت های بازدید شده خصوصی باقی خواهند ماند.

یکی دیگر از کاربردهای رایج VPN دسترسی به محتوای دارای محدودیت جغرافیایی و دور زدن سانسور است. برخی از وب سایت ها بسته به کشوری که به آن دسترسی دارند متفاوت رفتار خواهند کرد. به عنوان مثال ، Netflix ممکن است فیلمی داشته باشد که در دسترس مخاطبان آمریکای شمالی باشد اما در دسترس اروپایی ها نباشد. بنابراین ، اگر در اروپا هستید ، می توانید به یک VPN متصل در ایالات متحده متصل شوید ، و Netflix به گونه ای کار می کند که انگار در ایالات متحده هستید.