RAM که مخفف حافظه دسترسی تصادفی است و ROM که مخفف حافظه فقط خواندنی است ، هر دو در رایانه شما وجود دارند.

RAM یک حافظه فرار است که به طور موقت فایل هایی را که روی آن کار می کنید ذخیره می کند. ROM یک حافظه غیر فرار است که به طور دائمی دستورالعمل های رایانه شما را ذخیره می کند.

 

 

RAM کامپیوتر چیست؟ (Random-access memory)

RAM یک حافظه فرار است ، به این معنی که اطلاعات موقتی ذخیره شده در ماژول هنگام راه اندازی مجدد یا خاموش کردن کامپیوتر پاک می شوند. از آنجا که اطلاعات به صورت الکتریکی روی ترانزیستورها ذخیره می شوند ، هنگامی که جریان الکتریکی وجود ندارد ، داده ها ناپدید می شوند. هر بار که یک فایل یا اطلاعات را درخواست می کنید ، یا از دیسک ذخیره سازی رایانه یا از اینترنت بازیابی می شود. داده ها در RAM ذخیره می شوند ، بنابراین هر بار که از یک برنامه یا صفحه به برنامه دیگر می روید ، اطلاعات فوراً در دسترس است. هنگامی که کامپیوتر خاموش می شود ، حافظه پاک می شود تا زمانی که فرآیند دوباره شروع شود. حافظه فرار را می توان به راحتی توسط کاربران تغییر ، ارتقا یا گسترش داد.

 

تعریف ROM کامپیوتر؟ (Read-only memory)

ROM یک حافظه غیر فرار است ، به این معنی که اطلاعات به طور دائمی در تراشه ذخیره می شود. حافظه برای ذخیره داده ها به جریان الکتریکی وابسته نیست ، در عوض ، داده ها با استفاده از کد باینری در سلول های جداگانه نوشته می شوند. حافظه غیر فرار برای قسمت هایی از رایانه که تغییر نمی کنند ، مانند قسمت اولیه راه اندازی نرم افزار یا دستورالعمل های سیستم عامل که باعث می شود چاپگر شما اجرا شود ، استفاده می شود. خاموش کردن رایانه هیچ تاثیری بر روی ROM ندارد. حافظه غیر فرار توسط کاربران قابل تغییر نیست .